пятница, 11 апреля 2014 г.

Մորեգույն երկինք





Հին սիրային հուշերը նման են ամառային անսպասելի կայծակին,որոտին,որ պայթում են  անհարմար ժամանակ ու անհարմար տեղում:
Հետո հանգում,թողնելով գերհաճելի վայրկյանների հիշողություն…
Երևանյան երկինքը օգոստոսի վերջին օրերին մորեգույն է լինում:

Հաղթանակի զբոսայգու մոտ եմ:
Վարելով մեքենան նայում եմ երկնքին ու ցանկանում իջնել, կանգնել ու երկար նայել երկնքին:
Ցանկություն կա նաև նրան ձեռքով ողջունել,բայց ամաչում եմ մարդկանցից:
Առավոտյան ութն անց է կես ու մարդ չկա,բայց…
Ինչևէ:
Միևնույն է խանգարում է վարելուն: Ավելի լավ է իջնեմ ու ձևացնեմ թե մեքենան փչացել է,այդպես հեշտ կլինի:
Նայում եմ մորեգույն երկնքին ու տեսնում թե նա գուշակ գնչուհու նման ինչպես է խառնում ամպ-խաղաքարտերը՝իմ կյանքից հատվածները և չգիտեմ թե պահի տակ ինչ հատված կգցի ինձ:
<Տեսնում ես,սա խաչի աղջիկն է,հիշու՞մ ես…>
< Սա սրտի աղջիկն է,չես մոռացել չէ՞…>
<Սա ագուռի աղջիկը,հը,չէ՞ր անցնում մտքովդ,որ մի օր կգա քո առաջ>:
< Սա ագռավի իննանոցն է, մահվան նշան է, հակառակ կողմի դարձվածը՝ հարազատի կո­րուստ: Սա ի՞նչ նորություն է քո կյանքում, որ չգիտեմ նույնիսկ ես:Մի հավատա>:
Հետո բղավեց.
<Շրջվիր արագ, ի՞նչ ես քարացել:>
Կողքս մի կին էր ու դեպի նա  արագ սլացող մի մեքենա:
Հասցրեցի քաշել դեպի ինձ:
Մեքենան մի հինգ սանտիմետրի վրա հեռացավ,իսկ ես հենված մնացի իմ  մեքենային՝ նա էլ իմ գրկում:

Կոպերս մոռացած աշխարհի ցավերն ու տագնապները իրենցով էին արել մի հրճվանք ու չէին ուզում բացվել:
Սրտիս մեջ թպրտում էր հավերժի կրակով լցված մի լույս:
Ես զգում էի Լույսի համը:
Շուրթերիս՝ սառը ձյան հետ պայքարի ելած ու գլուխը ցցած ձնծաղիկ էր:
Գրկումս,որ թաց էր արցունքներից, կարծես կրակ էր,՝այրվում էին իմ կույս երազները:
Պարզ լսեցի տիեզերքի ձայնը,տարօրինակ խորթ ու դուրեկան,որն իմ գրկում շշնջաց <Մեղա~>:

Սթափվեցի երբ մեքենայիս զուգահեռ կանգնեց  ավտոտեսուչի մեքենա:
- Տեղ եք գտել համբուրվելու՞,արագացրու,շարժվիր,թատրոն ես սարքել փողոցում,այ քեզ բա~ն:
Դիմացի մայթում կանգնել էին մի խումբ անցորդներ,որոնք արդեն չէին ուզում շտապել աշխատանքի ու նայում էին:
Զգույշ հրեցի գրկիցս աչքերը փակ կնոջը:
Նա էլ սթափվեց իմ հրելուց,բացեց աչքերը:
- Ես նայում էի մորեգույն երկնքին,չհասկացա թե ինչպես…
Թողնել գնալ,արդեն չէր լինի,նայողներն ավելանում էին:
- Նստեք մեքենան,բոլորը մեզ են նայում:

Նայեցի երկնքին,մորեգույն երկինքը ինձ ձեռքով հրաժեշտի նշան էր անում՝ կամաց կամաց գույնը փոխելով սովորական երկնագույնի:


- Ո՞ր կողմ եք գնում,ես իջնում եմ Հերացու փողոց:
- Միևնույն է,ի՞նչ տարբերություն…
Ես չհասկացա,ուշադիր էլ չեմ կարող նայել,հարկավոր է արագ հեռանալ:
- Ինձ կներեք հա՞,լավ չստացվեց,-ասաց կինը:
- Ձեր անունն ի՞նչ է:
- Չգիտեմ,չեմ հիշում,ես նայում էի երկնքին,երբևէ տեսե՞լ եք մորեգույն երկինք:
Վարորդների կողմից չսիրված,բայց այս անգամ լուսաֆորի փրկարար կարմիր  լույս:
Նայում եմ:
Նստած է մտախոհ,ինչ որ բան է տանջում:
- Ես այստեղից ձախ եմ գնալու,Ձեզ ու՞ր…
- Ես ուզում եմ տեսնել քարե արցունքներ,դա Նորավանքի մոտ է:Ինձ կտանե՞ս այնտեղ:Տուն չեմ ուզում:
- Դու այլ մոլորակի՞ց ես,- կատակեցի:
- Այո,այնտեղ թողել եմ ամուսնուս, երկու աղջիկներիս ու եկել եմ…
Սպիտակ թղթի վրա նկարել եմ սպիտակ ծաղիկ,որ նվիրեմ քեզ:
Նկարել եմ հեքիաթ:
Նկարել եմ լեգենդ:

Քարե արցունքնե՞ր,չեմ հանդիպել: Միգուցե քար սրտերով մարդկանց արցունքներն են:
Չեմ հասկանում:
Տարօրինակ բան զգացի նրա խոսքերում,տեսքից խնամված է,կոկիկ:Կապույտ վերնազգեստով և սև շալվարով:Պայուսակ չունի:
Դարչնագույն բարակ քսված շրթներկը ընդգծում է նուրբ շրթունքների գծերը:

- Որտեղ եք ապրու՞մ,որ փողոցու՞մ:
- Չգիտեմ փողոցի անունը,այնտեղ քիմ. մաքրում կա, աղջիկներիս շորերը այնտեղ են:Հիմա ի՞նչ են անում առանց ինձ:
- Զանգիր:Հարցրու:
- Հեռախոս չունեմ,հայրս վերցրել է:Համ էլ չեմ կարող,դու կզանգե՞ս,կասե՞ս որ գնում ենք քարե արցունքներ նայելու:Չէ՞:

Մեքենան  կանգնեցրի փողոցի աջ կողմում:
Հանեցի հեռախոսս ու մեկնեցի ինձ նայող բաց կանաչ աչքերին:
Առանց հայացքը թեքելու,շալվարի ետևի գրպանից հանեց ու ինձ մեկնեց մի այցեքարտ:
Տղամարդու անուն ազգանուն է,ըստ գրվածի ոսկերիչ գնահատող:
- Բարև ձեզ, ես…
- Կարող է Սուսաննան ձեզ հետ է,խնդրում եմ իրեն չէ չասեք,որտեղ եք:
- Խանջյան-Թումանյան խաչմերուկում,նա հիվա՞նդ է:
- Ես հիմա կգամ,հայրն եմ,դուք սպասեք նրա հետ,լավ,մենակ չթողնեք,ես կվարձատրեմ:
- Ասացեք հասցեն,ես ինքս կբերեմ,մեքենայով եմ…

Երկինքը նորից կամաց կամաց փոխում էր գույնը,հիմա վարդագույն էր:
Վարդագույն ամպերը հավաքվեցին,մի պտույտ արեցին առանցքների շուրջն ու սկսեցին սևանալ:
- Տուն եմ ուզում,տուն,ինձ տուն տար,- սկսեց արմունկները ծալած ձեռքերով հարվածել:
- Աղջիկներս կմնան անձրևի տակ:
Այդպես մեքենա վարել չէի կարող:Հանգստացնել է պետք նրան:
Հարվածեցի դեմքին:
Ինձ հանգիստ թողեց ու ձեռքերով երեսը բռնած սկսեց արտասվել:
- Դու ինձ երբեք,երբեք չես ապտակել,ինչու՞ այսօր…-հեծկլտում էր:

Անձրևեց:
Ամողջ ճանապարհին լուռ արտասվում էր:
Երբ հասանք տան մոտ,մի սպիտակահեր մարդ կանգնած էր  փողոցում,անհանգիստ կանգնելուց հասկացա որ նա է սպասում մեզ:
Մոտեցավ մեքենային:Կինն իջավ ու փաթաթվեց նրան:
Իջա մեքենայից ու անօգնական նայում եմ:
Ամառային անձրևը մաղում էր:
Ամեն մի կաթիլ դաղում էր մարմիս,ծակում,վառում,ստիպում բարձրաացնել գլուխս ու նայել երկնքին:
Նայեցի:
Մի մեծ սև ամպ խոժոռ նայեց ու…
<Իզուր ապտակեցիր,դու խիղճ չունե՞ս…>
- Ինչու՞ ես լալիս,Սուս ջան,քանի~ անգամ եմ ասել մենակ դուրս չգաս:
- Անձրևից վախեցա,-ասաց աղջիկը,նայեց ինձ  ու ավելի ամուր փաթաթվեց հայրական պարանոցին:

Չկարողացա հրաժարվել վերև բարձրանալու հրավերից:
Երեք հարկ մեղավոր բարձրանում էի նրանց ետևից:
Սուսաննան հանգստացել էր ու խռովկան երեխայի նման կուչ եկել բազկաթոռի մեջ:
- Միգուցե պատշգամբու՞մ խմենք սուրճը,մաքուր օդ է և կարծես կտրվեց անիծվածը:
Մնացինք երկուսով:
Մոռացել էի, որ աշխատանքի եմ,չէի կարող այլ կերպ:
Հայրը կիսաձայն խոսում էր:

<<…Չորս ամիս առաջ Կիրովականից,հարսանիքից գալուց,թոռներիցս մեկը ձեռքի տիկնիկով ետևից կատակով խփել էր ղեկին նստած փեսայիս գլխին:Անձրևոտ եղանակ էր:
Փեսաս էլ՝ Սուսաննայի ամուսինը մի քիչ գինովցած, հանկարծակի եկած չէր կարողացել պահել ղեկը ու շուռ էին եկել ընտանիքով ձորը…
Միայն աղջիկս կենդանի մնաց,այն էլ այս վիճակում …միայն ինձ է ճանաչում և մեքենան,ձեր մեքենան նույն մակնիշի է,նույն գույնի,ինչ որ  մեր նախկին մեքենան:
Երբ դուրս է գալիս փողոց վազում է նման մեքենաների հետևից ու կանչում…ամուսնուն,աղջիկներին>>
Հայրն արտասվում էր:

Անձրևը ամառային էր ու դադարեց այնպես արագ ինչպես որ սկսվել էր:
Երկինքը պարզ:
Օգոստոս է:
Ամռան վերջին օրերը:
Երկինքը նորից փոխում էր գույնը:
Մորեգույնն ինչ հաճելի գույն է, որ մինչ այդ ուշադրություն չէի դարձրել:
Պատշգամբ անձայն քայլերով մտավ Սուսաննան՝ հայացքը երկնքին:
Ժպտում էր:

- Ես պետք է գնամ, առանց այդ էլ ուշացա աշխատանքից:
- Անհարմար եմ զգում, բայց ես Ձեզ պետք է…դե ինչքա՞ն, ասեք ինքներդ…
Նայեցի երկար:
Այդ դժբախտ մարդուն ոչինչով չէի կարող մխիթարել:
Սիրտը քարի՞ց էր:
Անհարմար վիճակում էր:
- Կուղեկցեմ Ձեզ,միևնույն է աղբը պետք է թափեմ,գլխիցս թռել էր:
- Հարկավոր չէ,ուզու՞մ եք տվեք ես կգցեմ:
- Ի՞նչ եք ասում,առանց այն էլ…
Բակում հրաժեշտ տվեցի այդ մարդուն ու նայեցի երկնքին:
Սուսաննայի հայրը հակառակ ուղղությամբ մոտենում էր աղբարկղերին:

Նայում եմ մորեգույն երկնքին ու տեսնում, թե նա գուշակ գնչուհու նման ինչպես է խառնում ամպ-խաղաքարտերը՝իմ կյանքից հատվածները և չգիտեմ թե պահի տակ ինչ հատված կգցի ինձ:
< Տեսնում ե՞ս,սա խաչի աղջիկն է,հիշու՞մ ես…>
<Սա սրտի աղջիկն է,չե՞ս մոռացել չէ՞…>
<Սա ագուռի աղջիկը,հը՞,չէ՞ր անցնում մտքովդ,որ մի օր կգա քո առաջ:>
<Սա ագռավի իննանոցն է, մահվան նշան է, հակառակ կողմի դարձվածը՝ հարազատի կո­րուստ: Սա ի՞նչ նորություն է քո կյանքում, որ չգիտեմ նույնիսկ ես:Մի հավատա:
Հետո բղավեց.
<Շրջվիր արագ ինչ ես քարացել>:

Շրջվեցի:
Պատշգամբի բազրիքին կանգնած էր Սուսաննան,հայացքը երկնքին,ձեռքերը պարզած առաջ:
Պարզ լսեցի տիեզերքի կանչող ձայնը,տարօրինակ խորթ ու համոզիչ.
<Արի~>:
Կանչող ձայնն արձագանքվում էր բակում,բայց չգիտես ինչու հայրը չէր լսում:
Ձեռքս մեկնեցի, որ ետ քաշեմ նրան,բայց այս անգամ հեռու էի…

* * *
Տարիներ են անցել: Ամեն անգամ,երբ նայում եմ ձեռքիս,որով ապտակել էի,այն դժբախտ, հիվանդ ու անմեղ կնոջը,ինձ թվում է մորեգույն է,թաթախված հարազատ մարդու արյունով:


Ձեռքս, որով ապտակել էի այն դժբախտ, հիվանդ ու անմեղ կնոջը, մինչ օրս մնաց երկնքի նման մորեգույն:
Երևանյան երկինքը օգոստոսի վերջին օրերին մորեգույն է լինում ու շատ արագ գույնը փոխում սևի:











Комментариев нет: